Pengalaman Temuduga KPLSPM (IPGM)

hye dear :)
skema x tajuk entry nie? hehehe
besela nk jd ckgu kenala skema ckit.. nk mndidik ank bangsa kn, chheewwaahh *hipokrit bagai. :P

xdela ak mmng minat pon keguruan nie . klau x minat buat ap minx kn?
lg pon ak ase jd ckgu nie kena benar ngn jiwa ak nie.. hehehehe


well then.
ak nk share la pengalaman ak yg x seberapa nie kn,,
manela twu kot2 bley dijadikn rujukan org len kn *cheewwaaahh skali lg.

entry ini mungkin entry terpnjang yg pernah ak buat,
so sape2 yg rjin baca, sila2 kn lah yer.. :)
yg tamau tue, x pe, tak kisah. :DD

mula2, ak dpt tawaran untuk temuduga IPGM.. dan temuduga tu 16 may 2012.

menjelang nk tarikh temuduga tue, 
mmng kelam kabut la kn..
tnye org tu org nie.. search pasal soklan2 yg mungkin keluar.. bla3

paling penting sebelum interview KPLSPM nie..

1. pastikan pakaian anda beretika yer. perempuan especially, klau bley pkai la kasut hitam bertumit dan lebih sopan klau berbaju kurng, tp klau baju len. up to u, *cdangn je :)

2. salinan sijil tue sila SAHkan yer. tepat skali. sila SAHkn. kerana sijil yg tidak disahkn tiada nilainyer

3. pastikan susunan sijil dan dokumen len2 mengikut kehendak dalam surat temuduga tue. Pendek kata, tenung habis2 surat temuduga tue, faham arahan dan laksanakan. orite?! :D

4. sila isi borang yg diberikan secara lengkap. bukan ap, tak nak la kelam kabut kn wktu hari sebenr..

*****************************************************************

situasi pada hari sebenar.

ak bgon awl. dan gerak awl ke ipgm sbb jarak ipgm ipoh ngn umah ak pon agk jauh la,,
setengah jam baru smpai wooo...

bila smpai tue baru pukul 10 pagi. kiranyer ak awal sejam la.. *ase cm cemerlang gila lah.
rupa2nyer, ad yg lagi awl... *baru nk bjet cemrlang. =.=

dengan muka berkeyakinan abes la,, ak pon jalan la pergi blok no 3 klau x silap ak..
pegi bilik utk disahkn kehadiran..
then pergi duduk kt dpan bilik interview. 
ak pon dduk la kt dpan bilik G .

tak lama lepas tue ad la panel bilik tu keluar
dy suruh kita susun sijil sume bagai..
ak dh susun, tp tersilap jugak rupenyer,, *silap sikit jela,, bley dimaafkan. hahaha

ad la sorng budak nie,, *ak x knal.
dy pkai sandal tw,,
 lpas tue, panel perempuan tue ckp, 
"mcm nie ke etika pemakaian seorang guru?!"
 nada tue  panel tue,, harap phm la yer, agk menengking jugala *scary siot !

ad jugak sorng girl nie plak.. lagi la dsyat
, sijil x sahkn langsung!!
mmng mengamuk tros la panel perempuan tue , 
nseb baek la ad alternatif len,
budak tu pon lari pergi sahkn sijil kt pejabat ipgm.

lagi satu kes, ak ase nie the worst la kot,,
xde salinan sijil! 
maksudnyer dy x fotostat sijil2 dy..
fuuhhh... lg 'hot' la mood si panel tue,,

ak pon mcm da cuak giler >.<
bukan ap, klau mood panel x elok, mmng susah la nk tackle dy kn?

but luckily,, 
rupa2nyer urusetia silap letakkn bilik ak,
ak bilik B upenyer..
dengan muke x bersalah, ak pon jalan la pergi tmpt menunngu baru..

dpt kawan baru juga :)
izzati namenyer, budak MRSM Trolak. 
so, dduk la ak kt situ dgn dy,, 

smpai pukul 11 pagi, still tinggl kami dua org je,, sedangkn sepatutnye berenam.
so, dikira yg len tu gagal menghadirkan diri la kn..

KAMI BERDUA JE. YEYEYEYEYE! hahahahaah
senang sikit, kurang persaingan.

selain tue, ak pn meringankn mulut pergi suvey sana sini..  tnye2 org len
and, 
ak sorng je rupenyer yg amek kos muzik kt situ, 


ttbe panel temuduga bilik kami keluar, *malangnyer ak x tw nama dy

"oke, boleh masok, utk ujian INSAK"

selama 30 minit, 135 soalan, 
soalan dy x ssah, tp kedua2 jawapan boley diterima, *pilihan jawapan cuma 2
walaubagaimanapun, rasional thinking is needed. wk2 jwb soklan nie, 
sila angap diri anda seorang guru sekolah rendah yer.. 

lepas 30 minit INSAK,
kami pon keluar, ready utk ujian berkumpulan pulak, 

topik kami
' Punca2 berlakunyer pergolakan atau perbalahan dalam sesebuah negara'

dan soalan kedua

'peranan sekolah dalam mengatasi masalah ini'

waktu mula2 dpt soklan nie cm, 
oooooooooooooooo....agk x susah la..

ak pon mulakn topik tue,
ak merapu,
then izzati sambung. 
lepas tue, ak merapu lagi.
izzati continue. hahahahahaah *ak  engt ap yg kami ckp

then, kami keluar balek n ready utk individu plak.

izzati masok dulu, *dy dpt kos sej

dari luar bilik plak, ak bley dngar soalan panel tu tnye kt dy..

dasar pecah dan perintah. itula antara yg ak dngar

dan, dari luar bilik nie,, mcm2 ragam ak ley tgk,
ad yg kuar bilik interview,..
menangis, tersenyum, mengangguk2, mengeleng2, muke ketat., muke frust.
mcm2 ad!

tp ak cm cool je.. sbb dh hilang sikit rasa gementar tue,
org len sume stok study topik2 yg mungkin ditnyer mcm falsafah pendidikan kebangsaan dll.
ak ngn Aziemah, *kwan baru lagi. hahhaah
bersembang2 mcm dunia tu kami yg punyer.. *rilek abes. 

tiba2 ak lak kena masok, 
cool abes, muka mesti maintain. hahaahhaha *poyo nk mampos

"selamat pagi dan selamat sejahtera tuan"

"selamat pagi, silakan duduk"

ak pon apalagi, duduk la..

"baiklah, cik ..."

"fanitsyara, tuan ." 

"baiklah cik fanitsyar...(*name ak panel x reti sebut.) awak berbangsa siam yer.."

"ye saya. "

"awak nie sepatutnya bawak alat, selalunya kos muzik ad ujian amali"

ak sememangnyer menjangkakan soalan nie, sehari lebih awal ak dh reka ayt dh.. hahaha , sbb mmng ak x bawak alat.

"maafkan saya tuan ,   saya tak tahu kena bawa alat sbb dalam surat tidak dinyatakan, Selain itu, alat muzik saya yg saya main sebelum ini bukanlah hak milik saya, ianya hak milik sekolah lama saya, jd sy tidak dapat bermain saxophone utk ujian amali," pastu ad lagi ayt len ak ckp..

panel tu pon angguk2.

"baiklah klau begitu, baiklah, cik fanitsya.....
adkah anda memilih subjek muzik sebgai subjek pengajaran anda kerana subjek muzik ini senang?"

ak pon menjawab la dgn pnoh confident,

"kalau subjek muzik ini senang ,saya tidak akan dapat A- dalam SPM, dan saya tidak perlu mengambil masa yg lama utk mempelajari cara2 utk bermain saxophone tuan, selain itu, saya.. bla3 "

panel tue pon, menganguk lg,,

"jd cik fanitsyaaa...,, saya nie tidaklah mahir dalam bidang muzik, jd mungkin anda boleh menjelaskan kpd saya ap yg anda pelajari spanjang anda mempelajari muzik,"

ak pon, ap lagi,, bla3.. pong pang sana, pong pang sni.. hahahaha

"apakah nilai2 yg ad dalam muzik yg boleh anda kaitkan dengan kehidupan"

"apakah yg akan anda lakukan utk menarik minat kanak2 utk meminati muzik"

then, soalan BI plak

"there are kids who like and dislike learning music. they love music but maybe they dont think muzik is something important  (*pastu ak x engt, ) so, what can u do to approach that kids and.. bla3." *xengt

"i love ur voice, can u sing a song for me?"

part nie yang best nie, ak mmng dh jangka awl2 soklan nie, so at umah ak dh pkir awl2 lagu ap ak nk nynyi..

"sir, i would like to sing a siamese song. "

"tepulang kpd anda, anda boleh berdiri utk menyanyi "

"lagu ini bertajuk loy krathong, tujuan saya menyanyikn lagu ini kerana saya berbangsa siam,dan saya ingin memperdengarkn kepada tuan lagu rakyat masyarakat kami"

ak pon berdiri dgn x tw malunyer,, nynyi lagu siam *siap menari lagi, ahahaahahah!

walupon agk mcm x tw malu, tp sbenrnyer mmng ak malu, .. but then, ak pk, temuduga ipgm nie skali seumo idop, so better all out .hahahaha

"waa.. (sambil tepuk tgn) tell me more about tis celebration. and btw, u can dance quite well"

ak pon ap lagi,, hahahhha,, citer la pasal loy krathong.. *x sume ak twu, so x bnyk ak ak bley citer..

then. 

"sekiranya anda dihantar ke kawasan yg tiada kelengkapan utk mengajar muzik . adakah anda akn berputus asa dari mengajr ?"

ak pon jwb la,,

"niat sy mengajar, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih tuan, jd alasan ketiadaan kelenagkapan yg sempurna tisak boleh dijadikan alasan utk saya mengundur dri dari profession keguruan.. bla3..

bnyk lg soklan len. tp ak x engt.
ap yg pnting, mmng x ditnyer soalan fakta. kecuali..

"brape bnyk sekolah seni di malysia"

dalam pukul 1, interview pon abes,
ak pon ap lagi, mengangkat lah kaki keluar dari IPG Ipoh.

pendek kata, sememangnyer interview nie mulanyer menakotkn, tp ble dh ad kwn, perasaan cuak tu berkurang,, dan lama2 hilang..

ak harap ak qualified la kn for tis interview, tp klau x dpt,, ak akn anggp mmg bkn rezeki ak dlm ipgm..
lgpon, calon2 len mmng hebat2 belaka, result sume gmpak2 gila.. 

nie la sedikit sebanyk, *lebih kpd bnyk. yg ak bley kongsi. :)

sebelum ak abeskn entry nie,,
ak nk ucapkan terima kasih kpd org2 nie, tengs for helping me, jasamu dukenang :)

1.my parents,
2. my siblings (cik faracyanie dan encik pramotsiri.)
3. simran kaur
4. kak nana
5. acap dan napie 
6. kwn2 ak yg bg suport pd ak, (rmai sgt)
7. kpd sume yg membantu secara langsung atau tidak langsung.. *skema abes. hahaha 

dan tidak dilupakan juga,
SELAMAT HARI GURU.

'guru inovatif menjana transformasi pendidikan negara'

terima kasih cikgu, kerana cikgu lah saya berada di sini, tidak buta 3M. dan boleyh menaip entry ini.
kerana cikgu jugalah, saya menjadi lebih berilmu, lebih matang dalam kehidupan.. :)


Tengs for reading Peeps :)

4 comments:

Fazid Zac said...

Pergh, Fanit! Terbaikk! Nie musti kompom dapat punye laa!!! Hahaha! XD

Si Penulis said...

x sure lg tue.. tgk la klau ad rezeki kn :) hahaha

simran jj said...

panit,,,,,,,dun wry la wey...ko sure dpt...:D

dilla ツ said...

gila ahh fanit , wa tabik sama lu ! HAHA , aku rasa hg dapat la , sbb kan peratusan yg mintak muzik kurang , so all the best (:

COPYRIGHT@segala yang ditulis adalah hak milik Mizsaxes-diary.blogspot